poor girl

I dubbel bemärkelse idag! Poor =fattig dagen före löning men mest poor =stackars för jag mår inte så bra.. Är pigg i huvudet men kroppen säger aj..

Så nu är det soffläge som gäller för mig tills det är dags att sova. Jag surfar runt på lite tränings- och hälsobloggar och blir lite inspirerad. Inspirerad som i att hitta nya träningsmetoder och pass, men mest av allt inspiration till god nyttigare mat. Jag kommer aldrig att bli ett träningsfreak som styr hela sitt liv efter mat och träning. Men jag ser det som självklart att leva ett relativt hälsosamt liv. Jag vill må bra både på utsidan och på insidan. Jag är övertygad om att det finns massor av människor som ser hälsosamma och sunda ut men som stoppar i sig onyttig mat vilket leder till att insidan av kroppen mår risigt. Så länge man är ung märker man troligtvis inget men det är så onödigt att sabba för framtiden.

Det finns sjuuuukt mycket mat som är enkel att laga och smakar riktigt gott som är nyttigare än den mat som många stoppar i sig. I mitt liv innebär nyttig mat absolut inte att förbjuda saker eller att bara äta grönsaker eller inga kolhydrater. No way. Men det finns så många små val man kan göra för att få en lite hälsosammare livsstil.

-Till att börja med kan man sluta köpa hem chips o godis o liknande o ha i skåpen hemma.
-Byt ut vitt bröd och pasta mot motsvarande med mer kostfibrer
-Ät en ordentlig frukost! Är man inte dödshungrig vid lunch tror jag chansen ökar att man väljer en nyttigare lunch. Min frukost består exempelvis ofta av kokt ägg, grovt bröd med leverpastej o gurka och ett glas mjölk.
-Välj bort läsk!!! Sjukt mycket socker
-Ät frukt istället för godis. Finns ju massor av god frukt! Jordgubbar, ananas, mango, hallon, mandariner och kiwi är nog mina favoriter. Just nu värmer jag gärna hallon och äter med en stor klick vaniljkesella.. Mmmm :)

Det viktigaste när det gäller träning och kost tycker jag är att man ska göra det för sin egen skull. Ingen annans. Man ska välja den träningsform man mår bäst av. Promenader, Friskis o Svettis-pass, ridning, löpning, hockey - bara att välja o vraka :)

O en uppmaning till folk in general: försök att hålla tillbaka med åsikter om folks kroppar. Många kommentarer är säkert inte alls menade att vara taskiga eller sårande, men jag tycker man ska vara försiktig med att kommentera andras kroppar. Jag kan ju ifs inte tala för någon annan är mig själv, men jag har både fått höra kommentarer om att jag gått upp i vikt, och fått kommentarer om att jag blivit smal. (När jag var mindre jag har även fått höra att jag var "sjukligt smal") Jag mår inte bra av någon av kommentarerna. Jag lever mitt liv som jag mår bäst. Lagom nyttig mat, lagom träning, lagom fest och massor av umgänge med mina fina vänner :) (o massa annat såklart)

Hehe blev ett långt inlägg! Nu ska jag fixa naglarna lite o sen tänker jag sova tidigt o hoppas att lite sömn får mig att må bättre :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0